Jak rozliczać się z kancelarią adwokacką?

Korzystanie z usług kancelarii adwokackiej łączy się ze sporymi kosztami. Nie ma, co się dziwić – wszystkie profesjonalne usługi mają swoje ceny. Można jednak wybrać sposób rozliczenia a kancelarią, który nie zrujnuje naszej kieszeni.

Stawka godzinowa

To najprostszy sposób rozliczeń. Używa się go przede wszystkim w sytuacjach, gdy świadczona usługa to porada lub pojedyncze zadanie, np. napisanie pozwu. Jest to bardzo korzystna opcja, gdy nie ma potrzeby korzystać z dłuższej współpracy.

Ryczałt

Jest wykorzystywany wtedy, gdy musimy skierować sprawę do sądu. Rozliczamy się wtedy za wykonanie konkretnego zadania, niezależnie od tego ile czasu faktycznie zajęło jego zrealizowanie. Sprawy sądowe mogą ciągnąć się latami, trudno więc byłoby zapłacić kancelarii za kilka lat pracy, podczas gdy faktycznie zadania realizowała przez ułamek tego czasu.

 

Opłata miesięczna

Ta opcja jest szczególnie polecana firmom i przedsiębiorcom, którzy muszą regularnie korzystać z usług prawnika. To rozwiązanie długofalowe. Kancelarie adwokackie Kraków przyjmują wynegocjowaną opłatę miesięczną. Jest ona stała i niezależna od tego, ile godzin prawnicy faktycznie przepracowali. Wynika to z założenia, że w ciągu całej współpracy są miesiące wzmożonej pracy i okresy, kiedy zadań do wykonania jest mniej. Stała opłata to bezpieczne rozwiązanie dla przedsiębiorcy, który nie przejmuje się czasochłonnością zadań oraz pewność stałych wpływów dla kancelarii.

Success fee, czyli premia od sukcesu

Czasami kancelaria adwokacka może umówić się ze swoim klientem na specjalną premię od sukcesu. Jak sama nazwa wskazuje – konkretna kwota zostanie wpłacona, tylko jeżeli sprawa sądowa zostanie zakończona wyrokiem korzystnym dla klienta. Takie rozwiązanie jest dodatkową motywacją dla prawnika, który czuje się wtedy jeszcze bardziej zobligowany do odniesienia sukcesu. Premia może być z góry ustaloną kwotą lub określonym procentem od wartości prowadzonej sprawy. Szczegóły powinny zostać uzgodnione i zawarte w umowie między kancelarią, a jej klientem.